Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

2019, Budapest
vezető tervező: DILLER SCOFIDIO+RENFRO. magyarországi partnere M-Teampannon Kft.

 

Budapesti Közlekedési Múzeum, Charles Renfro köszönőbeszéde az 1. díj átvételekor

 

2019.02.28.

 

A múzeumnak sokféle szerepe lehet a civil társadalomban. Szórakoztat, tanít, és általában a múltat mutatja be, de előfordul, hogy a jövőt is alakítja. Ritkán teszi azonban mindezt egyszerre.

 

A Közlekedési Múzeummal mi minderre vállalkozunk. A múzeum a történeti építészetből és a kiállított tárgyakból fakadó erőből merítve alakítja majd a jövőt – a közlekedés, a városok és az emberek jövőjét.

 

Ez a múzeum a szó szoros értelmében és jelképesen is útkereszteződésben áll majd: tömegközlekedési és autó útvonalak meglévő kapcsolódási pontjára épül. Ezek az utak nemcsak a látogatókat hozzák ide, hanem a múzeumba való megérkezés előtt bebizonyítják a közlekedés értékét is. A múzeum megvalósulása egybeesik az emberi fejlődés egyfajta útkereszteződésével is: míg a jövő generációinak közlekedése egyre kevésbé függ majd a fosszilis üzemanyagoktól, a mobilitás iránti vágy egyre erősödik.

 

Az együttműködés az emberiség nagy vívmánya. Milliók ténykednek együttműködésben azért a közös célért, hogy egymás helyzetén javítsanak. A közlekedés azt a momentumot testesíti meg, amikor az általános együttműködés összetalálkozott a technológiával. Kezdődött a vonattal, majd a kép egyre színesedett a busz, az autó és a repülő megjelenésével, és még tovább fog finomodni a vezető nélküli járművekkel, közösségi közlekedéssel és az űrutazással. A közlekedés egyesítette Magyarországot, és alapvető szerepe lesz az ország jövőjében is.

 

A technológia a jövőben is segíteni fogja az emberiség kommunikációs, együttműködési és fejlődési képességének kibontakozását. Míg a közlekedés egyike a technológiai fejlődés elsődleges haszonélvezőinek, egyben hozzájárul jövőnk veszélyeztetéséhez is.

 

Amellett, hogy a dicső múltat éltetjük, a jobb jövőért is tennünk kell. Kollégáinkkal a Közlekedési Múzeum részéről, valamint amerikai és európai együttműködő partnereinkkel együtt boldogok vagyunk, hogy eme izgalmas és fontos új múzeum megtervezésére minket választottak.

 

Most jöjjön néhány mondat a tervről:

 

Először is, ez a múzeum nem egyszerűen kiállít, hanem demonstrál.

 

Visszahozzuk a helyszínre a folyamatos mozgást. A síneket felújítjuk és meghosszabbítjuk, a meglévő gyártó és mozgató berendezéseket újra életre keltjük, és a múzeum mobilis részei a saját erejükből, vagy az épület berendezései által újra működni kezdenek majd. Magát a mozgást mutatjuk meg és ezzel egy folyamatosan változó kiállítási látványt hozunk létre.

 

A meglévő épületeket az értékes energiaforrások védelmének és az eltűnőben lévő történelem megőrzésének figyelembevételével alakítjuk át. Az új épületrészek szerkezetileg merészek lesznek, és a meglévő kocsiszínek ipari fenségét tükrözik majd. Környezetvédelmi szempontból a múzeum úttörő lesz, és példát ad arra, hogyan tudjuk megvédeni a környezetünket kortárs épületekkel.

 

Az épület mégis visszafogott lesz: egyszerű üveghomlokzatain át fedi fel a kiállítást. A tárgyak maguk adják az épület képét, melyek jeggyel, vagy anélkül lesznek láthatóak az épületben és azon kívül is. A múzeumban a talaj feltörésével új eszközöket kínálunk a felszíni közlekedés megtapasztalására alulról, felülről és talajszinten.

 

A bemutatás új módszereivel a látogatói élményt gazdagítjuk: röntgen technológia, metszetek, naponta változó mikrogalériák és a látogatható raktárak biztosítják, hogy a múzeumi élmény minden látogatási alkalommal más és más legyen. A raktárkészlet napi menetrendszerinti mozgatása látványosságot visz majd minden egyes múzeumi látogatásba.

 

A múzeum körül a közlekedés által gazdagított tájépítészetet hozunk létre: az elhaladó vonatokról és autókról a sínek és utak hálózatai mentén különböző magok, speciális flóra és fauna kerül a területre. Ami ezekből az évek során gyökeret ereszt vagy megmarad, a New York-i High Line újratelepítéséhez hasonlóan szervezzük ökológiailag fenntartható tájképpé.

 

A közösségi találkozókra és eseményekre alkalmas külső terek egész évben várják majd a látogatókat függetlenül attól, hogy a múzeumba jöttek-e, vagy csak piknikezni.

Környezetvédelmi szempontból a legmodernebb technológiákat és rendszereket alkalmazzuk majd azért, hogy az épület ökológiai lábnyomát csökkenteni tudjuk, vagy teljesen kiküszöböljük. Helyben fogjuk hasznosítani a napenergiát, a talajt és a vizet. Új utakat keresünk az energia visszaforgatására, de talán még fontosabb, hogy az épületen keresztül mutatjuk majd be, hogyan lehet fenntartható energiával működtetni a jövő közlekedését.